​Een warenhuis en winkelcentrum verenigd

​Een warenhuis en winkelcentrum verenigd

Het is het grootste project ooit voor de gerenommeerde Japanse designstudio Nendo: Siam Discovery in Bangkok. Het pand in de Thaise hoofdstad gaat voortaan door het leven als kruising tussen een warenhuis en winkelcentrum. Het is de nieuwe manier van shoppen, als het aan Nendo ligt.

Veertigduizend vierkante meter telt het pand van Siam Piwat, dat zowel van binnen als buiten door Nendo onder handen is genomen. De ontwerper kreeg de opdracht tot het doorvoeren van een radicale visie op een nieuwe retailervaring, via zelf samengestelde omgevingen in plaats van de gebruikelijke merkdomeinen. Een nieuw concept voor retail, noemt Nendo-oprichter Oki Sato de combinatie van een warenhuis en een winkelcentrum tegenover Dezeen. “Er zijn huurders, maar ook dertien zelfontworpen retailruimtes. Dat is wat het anders maakt.”

Waar traditionele warenhuizen producten op merk sorteren, worden ze in deze ruimtes gepresenteerd in een laboratiumomgeving. Zo zijn er bekers, reageerbuisjes, schema’s van moleculaire structureren en andere laboratoriumapparatuur opgenomen in het interieur, om te benadrukken dat het in het pand om creativiteit en experimenteren draait.

“Retail draait niet meer om shoppen”, is ceo Chadatip Chutrakul van Siam Piwat van mening. “Het gaat om het creëren van een steeds veranderende omgeving voor klanten, zodat het dynamisch en energiek aanvoelt.” Met het laboratorium wil hij mensen het idee geven dat ze binnen kunnen komen en zelf kunnen experimenteren.

De metamorfose van het pand heeft zo’n twee jaar in beslag genomen. Siam Discovery bevindt zich midden in het centrum van Bangkok, recht tegenover Siam Square.