​Flinke aanwas van mega-dc’s in Nederland

​Flinke aanwas van mega-dc’s in Nederland

Retailers en merken zijn grotendeels verantwoordelijk voor de realisatie van zogenaamde XXL-distributiecentra in ons land. Sinds 2013 zijn 28 nieuwe distributiecentra in Nederland gevestigd, waaronder tien van retailers en zeven van producenten/merkeigenaren. Dat blijkt uit onderzoek van Buck Consultants International, dat tijdens vastgoedbeurs Provada is gepresenteerd.

Deze mega-dc’s, deels nog in aanbouw, beschikken over minimaal veertigduizend vierkante meter. In totaal komt er twee miljoen vierkante meter bij en bieden ze werk aan meer dan tienduizend mensen.

Behalve retailers als Primark, Action, Lidl, bol.com en producenten/merkeigenaren als Tesla en Michael Kors, bouwen ook logistieke dienstverleners veel grote dc’s. “Een belangrijke drijfveer zijn schaalvoordelen, zodat de nieuwste technologie kan worden gebruikt, personeel efficiënt ingezet en leveringen gecombineerd”, aldus directeur René Buck.

Zowel traditionele retailers als online pure players hebben volgens Buck meer ruimte nodig om voldoende voorraad te hebben van een groot assortiment producten en om alle bestellingen individueel te verpakken. “Veel ruimte is ook nodig om artikelen die consumenten terugsturen uit te pakken, te inspecteren en weer klaar te maken voor verzending.”

De corridor Rotterdam - Brabant - Limburg favoriet is voor XXL-distributiecentra. 43 procent van de nieuwe mega-dc’s zijn gevestigd in Noord-Brabant. Limburg en Zuid-Holland hebben een marktaandeel van respectievelijk 25 en achttien procent.

Buck Consultants International verwacht dat het aantal grote dc’s nog verder zal toenemen. Alleen dit jaar zijn al elf nieuwe dc’s aangekondigd, bijna het dubbele van vorig jaar. De uitdaging is volgens het bureau om in de favoriete regio’s voldoende grote kavels op bedrijventerreinen beschikbaar te hebben.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!