​Detailhandelsomzet blijft gelijk

​Detailhandelsomzet blijft gelijk

De Nederlandse detailhandel heeft afgelopen april ongeveer evenveel omgezet als een jaar eerder. De prijzen bleven gelijk en de verkopen liepen 0,1 procent terug. Dat blijkt uit de nieuwste cijfers van het CBS.

De omzet is negatief beïnvloed doordat Pasen dit jaar in maart viel. De detailhandel profiteerde juist van een gunstige samenstelling van de koopdagen: april kende dit jaar een vrijdag en zaterdag meer en een woensdag en donderdag minder. Na correctie voor dat effect valt de omzet lager uit dan een jaar eerder.

De non-foodbranche noteerde een omzetdaling van 0,8 procent. De prijzen gingen weliswaar met hetzelfde percentage omhoog, maar de verkopen liepen met 1,6 procent terug. Winkels in huishoudelijke artikelen, kleding en consumentenelektronica zagen hun omzet teruglopen. Winkels voor woninginrichting en dhz-zaken zagen juist opnieuw een flinke omzetstijging, evenals de drogisterijen.

Het paaseffect is duidelijk zichtbaar bij de foodsector, die in maart nog met 7,6 procent pluste. In april groeide de omzet nauwelijks.

Online zwakte de omzetgroei in april af naar vijftien procent. In de eerste drie maanden verkocht de detailhandel nog gemiddeld ruim 22 procent meer online. Online pure players kwamen daar met een omzetgroei van bijna 21 procent nog het meest in de buurt. Traditionele retailers verkochten in april 7,5 procent meer online dan een jaar eerder.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!