​‘Tij keert voor foodspeciaalzaken’

​‘Tij keert voor foodspeciaalzaken’

Voedselspeciaalzaken hebben hun omzet vorig jaar voor het eerst in jaren weer zien toenemen. Ook dit jaar en in 2017 en 2018 zal er geen sprake zijn van krimp. Die verwachting spreekt ABN AMRO uit in het rapport De voedselspeciaalzaak 2.0.

Voedselspeciaalzaken zoals bakkerijen en slagerijen hebben tussen 2007 en 2015 zo’n vijftien procent aan omzet ingeleverd. Het verkoopvolume liep zelfs met 29 procent terug.

In 2015 was er met anderhalf procent voor het eerst weer sprake van een omzetstijging, mede dankzij een goede decembermaand. Ook de start van dit jaar is volgens de bank hoopgevend. Toch wordt een kleine daling van de volumes verwacht, bij een stabiliserende of licht stijgende omzet. Door de betere economische omstandigheden kan het herstel in 2017 en 2018 doorzetten met een omzetgroei tot een half procent.

Er is volgens ABN AMRO sprake van een tweedeling in de branche. Zo zijn er speciaalzaken die niet meegroeien met de consument, de ontwikkelingen in concurrerende kanalen niet volgen en weinig ondernemerschap en innovatie tonen.

Hun toekomst ziet er minder goed uit dan de speciaalzaken die teruggaan naar het ambacht, de verbinding met de klantwensen weten te leggen en de ‘restaurantbeleving’ naar de keukentafel brengen. Deze groep werkt met een onderscheidend productaanbod en persoonlijke service aan hun gunfactor. “Ze innoveren door optimaal gebruik te maken van de groeiende interesse in voedsel en de toenemende koopkracht van consumenten”, concludeert sector banker food Rob Morren.

Lees op RetailWatching meer over de toekomst van voedselspeciaalzaken.

RetailTrends