​Personeel krijgt stem bij faillissement

​Personeel krijgt stem bij faillissement

Een wijziging in het faillissementsrecht moet voorkomen dat personeel snel en goedkoop wordt geloosd. Een voorstel van de PvdA om ‘schrijnende gevallen zoals bij Perry Sport’ te voorkomen, is dinsdag door de Tweede Kamer aangenomen.

Door het amendement op de Wet continuïteit ondernemingen worden curatoren verplicht om werknemers van een bedrijf te informeren en te horen in aanloop naar een faillissement. Medewerkers krijgen zo dezelfde informatie als de schuldeisers en weten hoe zij het beste voor hun belangen kunnen opkomen , stelt Kamerlid Jeroen Recourt. “De curator kan die belangen meenemen in zijn plannen voor de toekomst van het in problemen geraakte bedrijf.”

Werknemers krijgen verder het recht om een vertegenwoordiger aan te wijzen voor de commissie van schuldeisers, die na een faillissement kijkt hoe de belangen van de schuldeisers het beste gediend kunnen worden. “Als daar ook iemand namens de werknemers inzit kan worden voorkomen dat het personeel overgeleverd wordt aan de grillen van de schuldeisers en daarmee aan het kortste eind trekt”, aldus Recourt.

De belangen van werknemers waren volgens hem te vaak ondergeschikt aan die van de schuldeisers. Recourt noemt Perry Sport als schrijnend voorbeeld, maar ook doorstarts van onder meer DA, Scapino en Neckermann.com plaatsten vraagtekens bij de werking van het faillissementsrecht.

Vorig jaar trad de Wet werk en zekerheid al in werking, waardoor het arbeidsverleden van een werknemer ook telt onder de nieuwe eigenaar. Mocht de doorstarter in een later stadium toch besluiten van een deel van het personeel af te willen, moet hij een transitievergoeding betalen. “Als je bij een faillissement met de helft van de winkels verdergaat, kun je beter van duizend man terug naar vierhonderd, dan naar vijfhonderd en later verder reorganiseren”, stelde Miss Etam-eigenaar Rens van de Schoor onlangs in RetailTrends.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!