​Jumbo is de grootste adverteerder

​Jumbo is de grootste adverteerder

Jumbo heeft van alle retailers in Nederland het meeste geld uitgegeven aan media-uitingen. De supermarktketen houdt Kruidvat en Albert Heijn achter zich. Dat blijkt uit onderzoek van Vostradamus en Nielsen, waar Frank.News over bericht.

Jumbo besteedde vorig jaar bijna 93 miljoen euro aan advertenties, waarmee de Veghelse retailer goed is voor 7,5 procent van het totaal in de retailsector. Daarmee is Jumbo zijn grote concurrent uit Zaandam voorbij, die zijn aandeel zag teruglopen van 6,1 naar 5,3 procent. De grote sprong van Jumbo is deels te verklaren door de overname van C1000, dat vorig jaar nog vijfde stond in de lijst van grootste adverteerders.

De retailbranche is goed voor 18,9 procent van de totale bruto mediabestedingen in ons land, wat gelijkstaat aan ruim 1,2 miljard euro. Ruim de helft daarvan (646 miljoen euro) wordt uitgegeven aan televisiereclame. Dagbladadvertenties en radio zijn goed voor respectievelijk 183 en 165 miljoen euro, terwijl er ruim 132 miljoen euro aan folders wordt uitgegeven. Online bestedingen zijn niet meegenomen in de analyse.

Top tien grootste adverteerders in retail

1. Jumbo 92.952.226 euro
2. Kruidvat 75.681.908 euro
3. Albert Heijn 66.170.307 euro
4. Lidl 57.328.035 euro
5. Plus 38.922.924 euro
6. Media Markt 28.227.294 euro
7. Gamma 24.261.336 euro
8. Specsavers 23.433.485 euro
9. Praxis 22.801.093 euro
10. IKEA 21.400.861 euro

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!