​Jumbo en Heineken op ramkoers

​Jumbo en Heineken op ramkoers

Jumbo overweegt juridische stappen te nemen tegen Heineken. De bierbrouwer zegt niet aan de vraag van Jumbo te kunnen voldoen, maar de supermarktketen twijfelt aan die uitleg.

In een paginagrote advertentie in landelijke dagbladen bereidt Jumbo zijn klanten erop voor dat er de komende tijd mogelijk geen kratten van Heineken verkrijgbaar zijn. ‘Heineken vindt namelijk dat wij de kratten over een lange periode te goedkoop aan u aanbieden’, luidt de advertentie.

Jumbo zou Heineken via de rechter willen dwingen tot levering over te gaan. De supermarktketen geeft aan er het liefst ‘met praten’ uit te komen. Volgens De Financiële Telegraaf is er echter al lang onderhandeld, maar is de strijd volledig uit de hand gelopen.

Heineken ontkent dat er sprake is van een gedeeltelijke boycot. Dat klinkt echter erg ongeloofwaardig, stelt advocaat Arjen Paardekooper. “Ik zou geen aandeel willen hebben in een beursgenoteerd bierbedrijf dat op de top van de markt, in de zomer, niet aan de wens van de klant kan voldoen.”

Heineken riskeert volgens hem een miljoenenboete, omdat het merk invloed wil hebben op het prijsbeleid van Jumbo. “Het is een klassiek voorbeeld van verticale prijsbinding en dat is volgens Nederlandse en Europese regels ten strengste verboden”, aldus de advocaat.

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends