​Nauwelijks controle bij online alcoholverkoop

​Nauwelijks controle bij online alcoholverkoop

De naleving van de leeftijdgrens voor alcohol bij online verkoop is ronduit slecht. Supermarkten en speciaalzaken doen het juist beter dan voorheen. Dat blijkt uit onderzoek van Bureau Nuchter in opdracht van staatssecretaris Martin van Rijn van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.

Voor het onderzoek zijn 17-jarige mysteryshoppers ingezet. De naleving van de leeftijdsgrens is over de hele linie verbeterd, ziet Van Rijn. “Maar achterover leunen is er niet bij.”

De toezicht op de online verkoop van alcohol komt centraal te staan. Thuisbezorgdiensten vroegen slechts in twee procent van de gevallen om legitimatie bij aflevering. Omdat veel bedrijven regio overstijgend werken is het toezicht volgens het ministerie op deze branche lastig voor gemeenten. Van Rijn gaat daarom kijken wat hij aan de aanpak kan verbeteren.

Ook sportkantines en de horeca blijven volgens de staatssecretaris fors achter in de prestaties. Hij pleit voor meer ‘naming en shaming’ van sportkantines en horeca, die respectievelijk in 16,7 en 26,6 procent van de gevallen om legitimatie vraagt.

Supermarkten vroegen bij de verkoop van alcohol in 63,3 procent van de gevallen om legitimatie. Dat is flink meer dan vorig jaar, toen het percentage op 52,5 procent lag. Alle training en voorlichting door supermarkten heeft volgens het CBL zijn vruchten afgeworpen. De brancheorganisatie verwacht dat de stijgende lijn zich voortzet.

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends