​Steeds meer omzet per vierkante winkelmeter

​Steeds meer omzet per vierkante winkelmeter

De Nederlandse detailhandel heeft zijn omzet per vierkante meter winkelvloeroppervlakte de afgelopen jaren zien toenemen. Waar in 2013 nog 3.003 euro per vierkante winkelmeter werd verkocht, lag dat gemiddelde vorig jaar op 3.096 euro. Dat blijkt uit de omzetkengetallen, die onderzoeksbureau Panteia over de voorgaande drie jaren heeft berekend.

De groei van ruim drie procent wordt onder meer veroorzaakt door een stijgende omzet per vierkante meter in winkels voor persoonlijke verzorging. Daar werd vorig jaar 6.128 euro omgezet, tegenover 5.919 euro in 2013. Ook winkels voor producten in en om het huis, zoals consumentelektronica en wonen, en de mode- en luxebranche boekten meer omzet per vierkante meter.

Supermarkten hebben de omzet juist zien teruglopen van 8.407 naar 8.381 euro, terwijl ook de vrije tijdsector inleverde. In sport- en hobbywinkels liep de omzet per vierkante meter terug van 2.293 naar 2.279 euro.

Als de omzet die online wordt geboekt niet wordt meegerekend, kwam de omzet per vierkante meter winkelvloeroppervlakte vorig jaar uit op 2.817. Dat is een groei van ruim 2,5 procent ten opzichte van 2013, toen het gemiddelde op 2.748 euro lag.

Verder blijkt uit de omzetkengetallen dat de totale detailhandelsomzet per hoofd van de bevolking is toegenomen van 4.636 in 2013 naar 4.751 vorig jaar. In 2015 werd 170 euro daarvan niet in de winkel geboekt, maar bijvoorbeeld via het internet. Drie jaar terug lag dat bedrag nog op 138 euro. Het aandeel van omzet per hoofd dat niet in de winkel wordt geboekt is daarmee gegroeid van 3,0 naar 3,6 procent.

De omzetkengetallen werden voorheen door het HBD gepubliceerd, maar die organisatie werd opgeheven. De Stichting Detailhandelseconomie en Maatschappij (StiDEM) heeft op verzoek van enkele adviesbureaus nu Panteia de opdracht gegeven deze cijfers te verzorgen.

RetailTrends