​‘Nederlandse online boodschappenmarkt moet inhaalslag maken’

​‘Nederlandse online boodschappenmarkt moet inhaalslag maken’

Boodschappen-app Grability ziet grote groeikansen voor de online boodschappenmarkt in ons land. “Nederland – of eigenlijk de hele Benelux – heeft een erg goed logistiek netwerk”, zegt mede-oprichter Sebastian Mejia in het zomernummer van EtailTrends.

Grability laat consumenten via een smartphone of tablet door een virtuele supermarkt navigeren. Hiermee wil de dienst het achterblijvende aandeel van online in de supermarktbranche een boost geven. In veel westerse markten wordt maximaal twee procent van de omzet van supermarkten online behaald, tegen twintig procent bij kleding en dertig bij apparatuur.

“Veel van de huidige online supermarkten zijn totaal niet gebruikersvriendelijk”, ziet Mejia als verklaring. Klanten kunnen volgens hem moeilijk vinden wat ze zoeken en moeten daarvoor ‘eindeloos scrollen’ over hun scherm. Grability werkt al samen met onder meer Walmart, en voert ook gesprekken met Ahold voor de mogelijkheden in Nederland.

De Nederlandse markt moet nog een inhaalslag maken, volgens Mejia. Met 1,8 procent van de supermarktomzet die in ons land online wordt behaald, loopt Nederland achter in vergelijking met omringende landen. “Maar ik denk dat er veel mogelijkheden liggen”, aldus Mejia.

In het zomernummer van EtailTrends gaat Mejia dieper in op de achterliggende filosofie van Grability, op het bijkomende risico van kannibalisatie en op de kansen van de app buiten de supermarktbranche. Klik hier voor een abonnement.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!