​Retailparken groeien hard, België één van de koplopers

​Retailparken groeien hard, België één van de koplopers

Het aantal vierkante meters aan retailparken in Europa breidt gestaag uit. In 2015 werden 863 duizend nieuwe vierkante meters retailpark opgeleverd. Dat bracht het totaal op 1 januari 2016 op 37,3 miljoen vierkante meter, blijkt uit cijfers van het Amerikaanse vastgoedbedrijf Cushman & Wakefield.

Vooral in Frankrijk, Groot-Brittannië en België groeide het aanbod aan outlets. In Frankrijk kwam er vorig jaar 393 duizend vierkante meter bij, België pluste 102 duizend vierkante meter en in Groot-Brittannië waren dat in 2015 66 duizend nieuw vierkante meters.

Retailparken genieten in Nederland minder populariteit. Ons land komt niet voor in de Europese top tien van landen met de meeste vierkante meters. In de ranglijst van West-Europese landen waar de totale oppervlakte het komend jaar naar verwachting het meeste toe zal nemen, staat Nederland op de negende plaats met een verwachte oppervlaktegroei van zo’n tweeduizend vierkante meter.

De groei van retailparken zal volgens Cushman & Wakefield ook in 2016-2017 doorzetten, met de bouw van 1,3 miljoen vierkante meter en de oplevering van 1,1 miljoen vierkante meter aan winkelruimte. Met respectievelijk Frankrijk (+ 1,1 miljoen), Groot-Brittannië (+360 duizend) en Italië (+200 duizend) als grootste groeiers. België, dat in het afgelopen jaar nog de op één na grootste toename doormaakte, zal in 2016 en 2017 naar verwachting iets meer dan 100 duizend vierkante meter bijbouwen.


Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!