​Providers moeten winkelwaarde mobieltjes vergoeden

​Providers moeten winkelwaarde mobieltjes vergoeden

Telecomaanbieders moeten (ex-)klanten de prijs vergoeden van zogenaamde gratis mobieltjes die jarenlang zijn verstrekt bij all-in-abonnementen. Dat blijkt uit vier recent verschenen vonnissen van de rechtbank Den Haag, meldt het Algemeen Dagblad. Veel abonnementen worden verkocht met een ‘gratis telefoon’, in de realiteit zijn de kosten van het toestel verwerkt in de maandelijkse abonnementsprijs.

Waar ConsumentenClaim en Stichting ConTel zich namens duizenden gedupeerden op de zaak hebben geworpen deed de rechtbank Den Haag recent een aantal uitspraken in individuele gevallen. In vier zaken oordeelde de rechter dat providers de toestelwaarde niet mogen bepalen door het prijsverschil te nemen tussen het all-in abonnement te vergelijken met identieke sim-only bundel zonder telefoon. De telecomaanbieder kan zo de waarde manipuleren, aldus de rechtbank.

Providers hebben jarenlang geadverteerd met gratis mobieltjes bij abonnementen. Naar schatting zijn er sinds 2000 tien tot twintig miljoen van deze mobieltjes verstrekt. De Hoge Raad stelde dat dit ten onrechte is en beoordeelde de all-in-abonnementen met toestel als een koop op afbetaling en daarmee een lening.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!