​Prada zoekt herstel via e-commerce

Modehuis Prada wil binnen twee jaar een nieuw e-commerceplatform wereldwijd hebben uitgerold. Ook moet de online omzet de komende drie jaar jaarlijks verdubbelen, schrijft het concern in een toelichting op de halfjaarcijfers.

De omzet van Prada daalde in de eerste helft van het jaar met dertien procent tot 1,6 miljard euro tegen constante wisselkoersen. Voor de retailomzet droeg met zestien procent bij aan de daling. Het wholesale-kanaal bleef stabiel.

Prada richt zich met zijn e-commercestrategie in eerste instantie op China, Hongkong en Singapore. Het modelabel kondigt verder aan zijn winkellocaties grondig onder de loep te nemen. Niet-strategische vestigingen worden daarbij gesloten, terwijl ook nieuwe concepten worden gelanceerd. Met deze ingrepen verwacht Prada weer te gaan groeien.

Prada is pas recent gestart met de online verkoop van fashion, via multibrandsites Net-a-porter en Mytheresa.com. Eerder verkocht het Italiaanse modehuis al schoenen en accessoires via een eigen webshop.

RetailTrends

Het algoritme als smaakmaker

Exclusief voor members van RetailTrends: een artikel over hoe je algoritmes...