​Detailhandelsomzet blijft in de lift

​Detailhandelsomzet blijft in de lift

De Nederlandse detailhandel heeft in het tweede kwartaal een half procent meer omgezet dan een jaar eerder. Het is het zevende kwartaal op rij dat de omzet is toegenomen, meldt het CBS.

De omzetgroei valt lager uit dan in voorgaande kwartalen. Zo werd in het eerste kwartaal nog een plus van 1,8 procent genoteerd ten opzichte van 2015. Het verkoopvolume nam in het tweede kwartaal met 0,4 procent toe.

De foodbranche is de motor achter de groei van de Nederlandse detailhandel, met een omzetgroei van 0,7 procent. De non-foodsector kromp in het tweede kwartaal juist met 0,4 procent, waarbij vooral elektronicazaken het slecht deden (min 3,7 procent). Woonwinkels vormen een positieve uitschieter met een groei van 6,7 procent.

De totale online omzet nam met ruim twintig procent toe, waarbij pure players het met een groei van 24 procent het best deden. Multichannel retailers zagen hun online omzet met zestien procent plussen. Verder zagen online verkopers de winstgevendheid vaker verbeteren dan ondernemers in de totale detailhandel en zijn ze bovendien optimistischer over het huidige kwartaal. Per saldo verwacht 21 procent van de webwinkeliers een hogere omzet, tegenover vijf procent van alle retailers.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!