​Dwangsom om wifi-tracking in winkels

​Dwangsom om wifi-tracking in winkels

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft een dwangsom opgelegd aan wifi-tracker Bluetrace. De technologie waarmee in en rondom winkels wifisignalen worden opgevangen is volgens de privacywaakhond in strijd met de wet.

Winkelbezoekers en voorbijgangers zouden niet goed geïnformeerd worden. Daarnaast stelt het AP dat er meer gegevens worden verzameld en bewaard dan nodig is om bezoekersaantallen in kaart te brengen.

Bluetrace heeft al maatregelen genomen, maar die zijn volgens de waakhond onvoldoende. Het bedrijf is gesommeerd te stoppen met het verzamelen van persoonsgegevens van omwonenden, persoonsgegevens van winkelend publiek direct te verwijderen of anonimiseren en hen beter te informeren. Gebeurt dat niet binnen zes maanden, dan moet Bluetrace elke week daarop een boete van vijfduizend euro betalen tot een maximum van honderdduizend euro.

Bluetrace was onder meer betrokken bij de implementatie van een trackingsysteem bij de winkels van BAS Group, wat destijds veel publiciteit opleverde. Veel retailers willen sindsdien ook meten wanneer er klanten in de winkel zijn, zodat ze hun personeelsbezetting kunnen afstemmen op de drukte. Het bedrijf versleutelt op eigen initiatief de gegevens die eventueel naar personen te herleiden zijn, zei directeur Feike Liemburg eerder in EtailTrends. “De meeste opdrachtgevers zijn niet geïnteresseerd in individuele klanten; ze willen gewoon de trends zien.”

RetailTrends