​Rocket Internet staat 617 miljoen in het rood

​Rocket Internet staat 617 miljoen in het rood

Rocket Internet heeft in de eerste zes maanden van het jaar een megaverlies in de boeken geschreven. De investeringsmaatschappij achter Zalando, HelloFresh en Home24 staat voor 617 miljoen euro in het rood.

Het Duitse bedrijf wijt het verlies voornamelijk aan 383 miljoen euro aan afwaarderingen bij Global Fashion Group, het modecluster met startups als Zalora, Dafiti en Lamoda. Deze lookalikes van Zalando werden een jaar geleden nog gewaardeerd op drie miljard euro, maar zijn nu minder dan een miljard euro waard.

Ondanks de rode cijfers blijft Rocket Internet vasthouden aan zijn doelen, laat ceo Oliver Samwer weten. “We verwachten nog altijd dat minstens drie van de bedrijven in ons portfolio tegen het eind van 2017 winstgevend zijn.” Bovendien zou het operationeel verlies van deze startups vorig jaar zijn piek hebben bereikt.

Rocket Internet moet zijn huidige start-ups winstgevend zien te maken, voordat het bedrijf zich weer op groei focust, stelde brancheanalist Jochen Kirsch in het juninummer van RetailTrends. Dat de investeerder het al wat rustiger aan doet, is volgens hem te zien aan de recente verkoop van Lazada aan Alibaba. Ook trok de start-upfabriek onlangs de stekker uit de boodschappendienst Bonativo, die sinds ruim een jaar actief was in Amsterdam. Rocket Internet zette verder een beursgang van HelloFresh in de ijskast.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!