​‘Amazon wil honderd pop-up stores’

Amazon heeft grote plannen met tijdelijke winkels om zijn eigen hardware aan de man te brengen. Verspreid over verschillende winkelcentra wil de e-commercegigant er daar in de loop van volgend jaar honderd van hebben, melden bronnen aan Business insider.

De miniwinkels zijn tussen de dertig en vijftig vierkante meter en verkopen onder meer de Kindle e-readers, Fire TV en Amazon Echo-speakers. Amazon hoopt hiermee ook de traffic naar zijn website te vergroten, doordat deze devices het makkelijker maken die te bezoeken.

Amazon zou inmiddels al 21 pop-up stores hebben, ruim drie keer zo veel als eind vorig jaar. Zes daarvan bevinden zich in Californië, de rest verspreid over elf andere staten. Momenteel zoekt de webwinkelgigant voor nieuwe winkels in onder meer Florida en Connecticut. De etailer heeft zelf nooit officieel iets bekendgemaakt over de tijdelijke winkels.

De pop-up stores staan los van Amazons plannen met fysieke boekwinkels. Daarvan heeft het internetconcern inmiddels drie geplande openingen bekengemaakt, na de eerste in Seattle vorig jaar. Amazon hoopt met de inzet van data van online shoppers een concurrentievoordeel te hebben ten opzichte van reguliere boekhandels.

RetailTrends