​‘Netwerkmarketing goed voor 114 miljoen omzet’

​‘Netwerkmarketing goed voor 114 miljoen omzet’

Er is vorig jaar voor bijna 114 miljoen euro omzet geboekt door directe verkopers in Nederland. Dat is vijftien procent meer dan in 2011, toen netwerkmarketing nog goed was voor 99 miljoen euro retailomzet.

De cijfers zijn afkomstig van de Vereniging Directe Verkoop Nederland. Die branchevereniging telt vijftien leden, die samen ruim zestig procent van de markt in handen hebben. Nederland telt naar schatting 55 duizend directe verkopers, waarvan zeventig procent vrouw is.

Wellnessproducten zijn goed voor 64 procent van de totale omzet in dit segment. Verder worden vooral cosmetica, producten voor persoonlijke verzorging, telecom- en internetdiensten en huishoudelijke producten verkocht.

Directe verkoop werd tot enkele jaren terug vaak bestempeld als ‘huiskamerparty’s voor vrouwen’, stelt voorzitter Peter Boots van de branchevereniging. “Steeds meer mensen associëren directe verkoop tegenwoordig met netwerkmarketing, face-to-face-gesprekken en hoogwaardige producten.”

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends