​‘Omzet onlineverkoop supers stijgt snel’

​‘Omzet onlineverkoop supers stijgt snel’

Supermarkten behalen inmiddels 4,8 procent van hun omzet via internet. Dat concludeert Deloitte in zijn jaarlijkse onderzoek naar consumententrends in de supermarkt.

Vorig jaar was onlineverkoop nog goed voor 3,2 procent en in 2014 voor 2,1 procent van de omzet. De snelle stijging is onder meer het gevolg van het feit dat meer supermarktketens online boodschappen doen faciliteren. Ook maken meer consumenten weleens gebruik van een onlinebestelservice. Momenteel geldt dat voor twaalf procent van de ondervraagden. Een jaar geleden was dat nog acht procent.

Gemiddeld koopt men zo’n 2,3 keer per maand boodschappen via internet, met een gemiddeld bedrag van bijna 67 euro per bestelling. Bijna driekwart (71 procent) laat zijn boodschappen het liefst bezorgen.

De voorkeur om de bestelling af te halen bij de supermarkt laat een stijging zien ten opzichte van vorig jaar. Elf procent haalt zijn boodschappen het liefst af wanneer het hem uitkomt. Voor het zelf afhalen is 27 procent van de ondervraagden bereid bij te betalen. Gemiddeld hebben consumenten daar circa drie euro voor over. Een ruime meerderheid (61 procent) wil betalen voor het laten bezorgen van de boodschappen. Vorig jaar gold dat nog voor 58 procent.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!