​‘Kloof kansrijke- en arme winkelgebieden groeit’

Internationale retailers die zich in ons land vestigen focussen zich op grote steden met een mix van winkels en cultuur. De grens tussen kansrijke en kansarme winkelgebieden wordt daarmee snel scherper, stelt ING Economisch Bureau in zijn Vooruitzicht Detailhandel.

De internationaal leidende winkelketens worden steeds selectiever in hun vestigingsbeleid, stelt ING. Dat heeft volgens de bank mede te maken met de groei van e-commerce, waar steeds meer in wordt geïnvesteerd. Het vestigingsbeleid ligt daardoor vaak onder een vergrootglas en gebieden waar de omstandigheden niet ideaal zijn, vallen af.

Internationale uitbreiding verschuift steeds meer naar online, constateert ING verder. Zo liet bol.com recent Franse en Duitse verkopers toe tot zijn platform en vertaalde Amazon zijn Duitse webshop naar net Nederlands. Bovendien groeiden de crossborder bestedingen van Nederlandse consumenten van 390 miljoen euro in 2014 naar 512 miljoen vorig jaar. ING verwacht dat de grote e-commercespelers crossborder shopping steeds aantrekkelijker een makkelijker zullen maken.

Lees op RetailWatching wat de belangrijkste trends zijn uit het Vooruitzicht Detailhandel van ING.

RetailTrends

De week in vijf opinies

De overname van Whole Foods door Amazon, de rol van digitaal in de luxe...

Blokker, word wakker

Als het aan Peter Berg ligt, spitst Blokker zich met twee aparte formules...