​Consumentenvertrouwen en -bestedingen in de lift

​Consumentenvertrouwen en -bestedingen in de lift

Consumenten zijn deze maand een stuk positiever dan in augustus. Het vertrouwen komt in september uit op 8, een stijging van zes punten ten opzichte van vorige maand. Dat blijkt uit dinsdag gepubliceerde cijfers van het CBS.

De stijging wordt onder meer veroorzaakt door een groeiende koopbereidheid. Deze deelindicator nam toe van -2 naar 2, doordat consumenten minder negatief zijn over hun eigen financiële situatie en ook de tijd voor het doen van grote aankopen gunstiger vinden.

Consumenten zijn verder positiever over het economisch klimaat, zowel over de afgelopen twaalf maanden als de komende twaalf maanden. Deze deelindicator liep volgens het CBS op van 7 naar 18.

Het statistiekbureau meldt verder dat consumenten in juli 2,2 procent meer hebben uitgegeven dan een jaar eerder. Vooral duurzame goederen als huishoudelijke apparaten, auto’s en kleding deden het goed. Deze categorie pluste met 5,1 procent, terwijl ook de uitgaven aan voedings- en genotmiddelen toenamen.

Vorige week werd al bekend dat de detailhandel in juli bijna een procent meer heeft omgezet dan een jaar eerder. Gecorrigeerd voor de samenstelling van de koopdagen viel die groei nog hoger uit.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!