​HEMA groeit in alle markten

​HEMA groeit in alle markten

HEMA heeft zijn resultaten in het tweede kwartaal van dit jaar verder verbeterd. De netto-omzet, brutomarge en het bedrijfsresultaat namen toe en ook het verlies liep wat terug, zo blijkt uit donderdag gepubliceerde cijfers.

De omzet kwam uit op 277,8 miljoen euro, wat een stijging van 3,9 procent ten opzichte van een jaar eerder betekent. In alle landen waar HEMA actief is werd meer omzet geboekt. In eigen land liep de omzet met 2,3 procent op naar 214,1 miljoen euro. De like-for-like omzet groeide met 2,6 procent.

HEMA laat verder weten dat de brutomarge met twee procentpunten is gestegen naar 44,1 procent. Dat komt naar eigen zeggen door een hogere kledingomzet, besparingen op inkoop en minder derving. Doordat ook de kosten lager uitvielen, liep het genormaliseerde ebitda op van 15,3 naar 21,9 miljoen euro.

De winkelketen komt desondanks niet uit de rode cijfers. In het tweede kwartaal werd nog een verlies geboekt van 9,6 miljoen euro, waar een jaar eerder nog een verlies van negentien miljoen euro in de boeken werd geschreven. Over het eerste halfjaar staat de teller nu op een verlies van 24,3 miljoen euro, tegen 38,5 miljoen een jaar eerder.

Topman Tjeerd Jegen spreekt van een positieve ontwikkeling, maar is voorzichtig met zijn verwachtingen over de financiële resultaten. “We blijven ons richten op onze langetermijnstrategie, het verbeteren van operationele processen en de financiële resultaten.”

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends