​Grootste foodretailers steeds dominanter

​Grootste foodretailers steeds dominanter

De vijfhonderd grootste foodverkopers in Nederland zijn goed voor tachtig procent van de totale consumentenuitgaven aan eten en drinken. Daarmee neemt deze groep een steeds groter deel van de markt voor zijn rekening, blijkt uit de FSIN Food 500 van FoodService Instituut.

Nederlandse consumenten gaven vorig jaar 57,4 miljard uit aan eten en drinken, waarvan 45,8 miljard bij de vijfhonderd grootste foodretailers. Vorig jaar waren die nog goed voor 72 procent van de totale foodomzet. De bovenste elf namen in de FSIN Food 500 zijn net als vorig jaar supermarkten, terwijl McDonald’s daarbuiten opnieuw de grootste foodretailer is.

FSIN ziet een sterke groei van webwinkels, zowel van supermarkten als van nichewinkels. Ook de rol van blurring ziet het instituut toenemen. Zo staat Jumbo Foodmarkt op een 67ste plaats en de Rotterdamse Markthal op plek 72. Verder valt de opkomst van ‘levensstijlsupermarkten’ op, zoals EkoPlaza (42), Marqt (66) en Tanger Markt (91).

In de top 25 grootste foodverkopers is weinig veranderd. Boni is nieuw binnen op de 25ste plek, terwijl cateraar Sodexo er dit jaar buiten valt.

PositieFormuleOmzet
1AH Supermarkten€ 10,4 miljard
2Jumbo€ 6,0 miljard
3Lidl€ 2,9 miljard
4Aldi€ 2,3 miljard
5Plus€ 2,0 miljard
6Dirk€ 1,2 miljard
7Albert Heijn XL€ 1,1 miljard
8Coop€ 975 miljoen
9Emté€ 955 miljoen
10Hoogvliet€ 717 miljoen
11Deen€ 686 miljoen
12McDonald's€ 674 miljoen
13DekaMarkt€ 665 miljoen
14Vomar Voordeelmarkt€ 482 miljoen
15HEMA€ 478 miljoen
16Shell Tankstations€ 370 miljoen
17Nettorama€ 370 miljoen
18Gall & Gall€ 361 miljoen
19Jan Linders€ 347 miljoen
20Keurslagers€ 333 miljoen
21Spar € 331 miljoen
22Poiesz€ 309 miljoen
23NS Stations Retail€ 305 miljoen
24Van der Valk € 287 miljoen
25Boni€ 264 miljoen

Lees meer uitkomsten van het onderzoek op RetailWatching.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!