​Appdate: Volg de bouw van de Mall of the Netherlands

​Appdate: Volg de bouw van de Mall of the Netherlands

Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailWatching geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van Somm, Mr Porter en de Mall of the Netherlands.

Somm
“Wijn kopen die je toch niet zo lekker blijkt te vinden, behoort vanaf nu tot het verleden.” Het zijn de woorden van Martijn Kooijman, die zaterdag samen met Roeland Weijs de innovatieve wijnapp Somm introduceert. Daarbij kunnen gebruikers door te proeven en beoordelen een persoonlijk profiel opbouwen. Somm laat ze dan door middel van een percentage zien welke wij het beste overeenkomt met hun smaakprofiel.

Somm is niet de eerste wijnapp, maar naar eigen zeggen wel de eerste die iemand persoonlijke smaak als uitgangspunt neemt. Daarvoor is ‘samen met gerenommeerde vinologen’ een algoritme ontwikkeld. Er staan momenteel honderd wijnen in de app, die door diverse wijnexperts zijn beoordeeld. De methode bepaalt per wijn een specifiek dna-profiel. Somm matcht dit dna-profiel met het persoonlijk smaakprofiel van de gebruiker.

Mr Porter
Tv kijken en shoppen tegelijk, het kan inmiddels met de Apple TV. Mr Porter is één van de eerste retailers die daarop inhaakt met een eigen app voor het apparaat, waarmee consumenten door het digitale magazine van de webshop kunnen bladeren. Dat magazine staat volg met shoppable content, zoals kleding, accessoires en lifestyleproducten. De app wordt verder aangevuld met korte video’s en films, waaronder tutorials en een kijkje achter de schermen.

De app kan via een iPhone worden geraadpleegd, waarna gebruikers direct kunnen shoppen. Mr Porter wil met de app een nieuwe omnichannel winkelervaring creëren door tv en e-commerce te combineren, zegt ceo Federico Marchetti. “We zijn blij dat Mr Porter als één van de eerste luxe shoppers een nieuwe manier van winkelen kunnen bieden.”

BouwApp
Met een naam als Mall of the Netherlands zijn de verwachtingen natuurlijk hooggespannen. Zeker als er ook nog eens 470 miljoen euro ingestoken wordt door eigenaar Unibail-Rodamco. Winkelcentrum Leidsenhage wordt vergroot van 75 naar 116 duizend vierkante meter en dat vraagt natuurlijk om de nodige bouwwerkzaamheden. Wie wil zien hoe de ondergrondse parkeergarage wordt aangelegd, hoe de flagshipstores gerealiseerd worden of hoe de bioscoop uit de grond wordt gestampt kan zijn hart ophalen met de BouwApp.

De BouwApp bestaat al ruim drie jaar en is in die periode al voor meer dan tweehonderd projecten ingezet. De Mall of the Netherlands telt inmiddels meer dan zeshonderd volgers, die welgeteld één foto van de vorderingen te zien hebben gekregen. Dat was het plaatsen van het eerste glas van de hoge voorgevel bij de nieuwe BCC. Reacties heeft het project al meer. Zoals van Mandy, die vraagt of er ook een Zara komt. Volgens de aannemer is het nog te vroeg om daar uitspraken over te doen – het project wordt pas in de eerste helft van 2019 afgerond – maar spreekt al wel van ‘unieke, internationaal succesvolle merken die je niet vaak in andere winkelcentra ziet’.