​Minder winkeliers vragen om bijstand

​Minder winkeliers vragen om bijstand

De zelfstandige ondernemers in de detailhandel profiteren sterk van de economische opleving. Het aantal bijstandsaanvragen uit de sector is in het derde kwartaal flink teruggelopen. Dat laat algemeen directeur Han Dieperink van het Instituut voor het Midden- en Kleinbedrijf (IMK) weten aan RetailNews.

Het totaal aantal bijstandsaanvragen door mkb’ers in Nederland is in het derde kwartaal met 21 procent afgenomen ten opzichte van de drie maanden ervoor. In vergelijking met vorig jaar liep het aantal zelfs met 34 procent terug.

Exacte cijfers over de detailhandel deelt het IMK niet, maar Dieperink laat wel weten dat hij steeds minder winkeliers om bijstand ziet vragen. “De consument lijkt de weg naar de detailhandel weer te vinden.”

De problemen zijn echter niet helemaal verleden tijd, benadrukt hij. De detailhandel blijft oververtegenwoordigd als het om bijstandsaanvragen gaat. “Het is met twaalf procent van de ondernemers de grootste sector in het mkb, maar zij zijn goed voor 21 procent van de bijstandsaanvragen.” De detailhandel is volgens Dieperink kapitaalintensief en daarmee een gevoelige branche. “Als het mis gaat, dan gaat het ook goed mis.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!