​‘Groei biologisch voedsel zet voorlopig door’

​‘Groei biologisch voedsel zet voorlopig door’

Het marktaandeel van biologische voeding in Nederland zal de komende tien jaar groeien naar zo’n zeven procent. Biologisch voedsel groeit zo’n drie keer harder dan de totale voedselconsumptie, stelt de Rabobank in zijn thema-update.

Bijna zeventig procent van de Nederlandse consumenten heeft het afgelopen half jaar biologische producten gekocht, stelt de bank. Veertig procent deed dat omdat zij het als gezond beschouwen, terwijl een even hoog percentage de milieuvoordelen als voornaamste reden aandraagt. Het vertrouwen van de consument in deze producten ziet de Rabobank dan ook als belangrijkste motor van de groei. ‘Of biologisch eten echt gezonder en duurzamer is, doet er bijna niet toe’.

Ten opzichte van andere West-Europese landen zit Nederland in de middenmoot wat betreft biologisch marktaandeel. Denemarken scoort het hoogst, met nu al een marktaandeel van boven de acht procent. Ook in Zweden en Zwitserland liggen de marktaandelen relatief hoog. Die verschillen komen volgens de Rabobank deels doordat grote supermarkten in die landen duidelijk voor biologisch hebben gekozen.

Ook het Puur & Eerlijk-label van Albert Heijn is succesvol, al wijst de bank erop dat niet alle producten daarvan biologisch zijn. Bovendien wordt de ‘prijscompetitieve’ Nederlandse markt genoemd als oorzaak waardoor de adoptie van biologische producten wat langzamer gaat.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!