​Supermarkten zien beter toe op alcoholverkoop

​Supermarkten zien beter toe op alcoholverkoop

De naleving van de leeftijdsgrens voor de verkoop van alcohol en tabak is bij supermarkten gestegen tot 67 procent. In het voorjaar lag dat percentage nog op 62 procent, meldt het brancheorganisatie CBL.

De stijging laat volgens het CBL zien dat de ‘intensieve en veelzijdige’ manier waarop supermarkten het toezicht op leeftijd in hun organisatie verankeren zijn vruchten afwerpt. Andere verkopers van alcohol, zoals zelfstandige slijters, sportkantines en horeca, doen het volgens de levensmiddelenorganisatie een stuk slechter.

Eerder bleek al dat thuisbezorgdiensten slechts in twee procent van de gevallen om legitimatie vroegen. Staatssecretaris Martin van Rijn kondigde daarop het toezicht op de online alcoholverkoop centraal te zetten.

Sinds 1 januari 2014 mogen jongeren onder de achttien jaar geen alcohol meer kopen. Als die leeftijdsgrens eenmaal de maatschappelijke norm is, wordt het volgens het CBL makkelijker voor kassamedewerkers om nee te verkopen.

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends