​‘Terugbetaalboetes van ACM zijn een statement’

​‘Terugbetaalboetes van ACM zijn een statement’

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) maakt een statement door webwinkels met terugwerkende kracht te beboeten. Dat zegt directeur Wijnand Jongen van belangenvereniging Thuiswinkel.org in De Financiële Telegraaf.

Vijf webwinkels werden dinsdag beboet voor in totaal bijna zes ton vanwege het overtreden van de regels bij de annulering van een aankoop. Ze informeerden consumenten onvoldoende over hun rechten, terwijl Bever en Coolcat ook bezorgkosten niet of niet altijd terugbetaalden. Het is volgens bestuurslid Henk Don slecht voor het vertrouwen van de consument als webwinkels de basisregels overtreden. “Maar het is ook slecht voor webwinkels die zich wel aan de regels houden. Daarom treden wij hiertegen op.”

Grote webshops als Bever en Coolcat moeten volgens Jongen weten waar ze mee bezig zijn. “Ik zeg niet dat zij bewust de regels hebben overtreden, maar het is een teken dat de prioriteiten elders lagen.”

Bever krijgt de boete over een periode waarin het nog geen lid van Thuiswinkel.org was. De retailer heeft ‘spijt als haren op hun hoofd dat ze niet eerder lid zijn geworden’, stelt Jongen. “Dat had ze twee ton gescheeld, want je krijgt geen certificaat als je niet aan onze eisen en wettelijke regelgeving voldoet.”

Coolcat is nog altijd niet aangesloten bij het Thuiswinkel Waarborg. De modeketen liet dinsdag al weten zijn boete van 220 duizend euro aan te vechten, omdat de fout halverwege vorig jaar op eigen initiatief al is hersteld.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!