​Het weer en je bestaansrecht

​Het weer en je bestaansrecht

Door Peter Berg
Algemeen directeur van Jeans Centre en Ensign Blue

Ik las de afgelopen weken veel artikelen, waarin de ondergang van veel retailers van de afgelopen jaren beschreven werd. Als voornaamste oorzaken wordt daarin gewezen op de veranderende weersomstandigheden en de banken. Over de laatste groep – die bij menigeen erg gevoelig ligt – waag ik mij niet uit te laten. Behalve dan dat volledige wederzijdse transparantie ook in dit soort relaties meestal goed uitpakt.

Als we alle berichten moeten geloven, dan heeft de warme winter van 2015 V&D de kop gekost. Onlangs gaf ook MS Mode aan dat het atypische weer bijgedragen heeft aan het faillissement. Als de veranderende weerberichten echt de voornaamste oorzaak zijn (we laten de interne factoren voor het gemak maar even buiten beschouwing), stel ik retailers voor om direct weermannen en -vrouwen zoals Gerrit Hiemstra, Erwin Krol of Marjon de Hond op te nemen in de raad van advies, raad van commissarissen of hen gewoon als directielid aan te stellen. Zij kunnen dan in de bestuursvergadering aangeven dat de inkoop er echt voor moet zorgen dat eind september nog volop zwembroeken en polo’s binnenkomen. Zij hebben tenslotte een vooruitziende blik in het weer.

Of stel Al Gore aan. Al zal hij voor onze retailportemonnee wellicht net even een maatje te groot zijn. Gore schudde ons in 2006 allemaal wakker – alhoewel, blijkbaar niet – met zijn documentairefilm An inconvenient truth. Hierin wordt weergegeven dat de tropische temperaturen van de periode die achter ons ligt, helaas geen uitzondering meer zijn.

Ook was er onlangs veel te doen over de uitverkoop. Retailers moeten vanwege de klimaatverandering volgens brancheorganisaties of collega-ondernemers stoppen met de opruimingsperiode. Stoer, maar niet realistisch. Laten we dan de Solden zoals in België invoeren, waarbij de kortingsperioden wettelijk zijn vastgelegd. Want, beste fashionretailers, ook al willen we het niet: je zult altijd te weinig van het beste artikel hebben en te veel van het slechtste. Het is dus handig als je deze slechte artikelen niet te veel maanden meesleept. Zorg dat je anticipeert – inderdaad, ook op het weer – en ga uit van je eigen kracht. Met of zonder uitverkoop.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Dit artikel krijg je cadeau. Lees alles van RetailTrends voor slechts € 10,- (eerste maand).

Word member Of log in