​Eén op de zeven huishoudens doet online boodschappen

De online omzet binnen supermarkten is in het derde kwartaal gegroeid naar 2,2 procent. Vorig jaar was dat nog 1,2 procent, zo blijkt uit cijfers van marktonderzoeker GfK.

Bijna één op de zeven huishoudens koopt inmiddels online bij de supermarkt, tegenover één op de twaalf vorig jaar. De online uitgaven aan boodschappen zijn gestegen van 10,5 naar 11,8 procent.

Jongeren en huishoudens met kinderen kopen relatief veel online. Ook besteden zij bovengemiddeld op zondag en in de avonduren in de fysieke supermarkt. Verder blijkt dat er in het westen van het land relatief veel aan online boodschappen wordt uitgegeven.

GfK heeft deze nieuwe online cijfers gedeeld bij de bekendmaking van de supermarktomzet over oktober. In totaal werd er vorige maand voor 2,64 miljard euro verkocht, wat een stijging van 3,5 procent betekent ten opzichte van een jaar eerder. De stijging valt hoger uit dan in de afgelopen vier maanden, omdat het aantal bezoeken flink is toegenomen. Ook werd er per kassabon meer afgerekend.

In de eerste tien maanden van dit jaar is de supermarktomzet met 2,4 procent gestegen. Het onderzoeksbureau sprak eerder de verwachting uit dat de omzetgroei dit jaar op 2,2 procent uitkomt.

RetailTrends