​Brillenmarkt groeit over hele breedte

Het aantal opticiens in Nederland is de afgelopen tien jaar met tien procent gegroeid. Zowel prijsvechters al luxe spelers in de branche blijven groeien, zegt sectoreconoom Sonny Duijn van ABN Amro in het Algemeen Dagblad.

Nederland heeft momenteel zo’n 2230 brillenzaken, tegen tweeduizend in 2006, blijkt uit cijfers van Locatus. Ketens als Hans Anders en Specsavers kondigden dit jaar aan tientallen nieuwe vestigingen te openen, terwijl ook shop-in-shop concept Eyelove dit jaar 65 nieuwe verkooppunten opent.

Het doen van oogmetingen en het afstellen van monturen blijft volgens Duijn voorlopig mensenwerk. Daardoor blijft de winkelstraat belangrijk voor brillenverkopers. “Bovendien zijn dure merkbrillen en zonnebrillen een fashionitem, waaraan mensen veel geld uitgeven”, verklaart hij de groei van de luxeretailers.

Hans Anders beleefde vorig jaar naar eigen zeggen zijn ‘beste boekjaar ooit’, terwijl ook Specsavers van een recordomzet sprak. Eyelove, met vooral shop-in-shops bij winkels van DA, verwacht zijn marktaandeel te vergroten van de huidige zes naar tien procent.

RetailTrends