​‘Meeste consumenten gaan niet minder naar winkels’

​‘Meeste consumenten gaan niet minder naar winkels’

Ruim zestig procent van de consumenten verwacht dat hun bezoek aan winkelgebieden en stadscentra de komende vijf jaar niet verandert. Wel groeit ook het onlineaandeel hard door, blijkt uit onderzoek van GfK in opdracht van ShoppingTomorrow onder vijfduizend consumenten.

Consumenten verwachten in 2021 32 procent van hun bestedingen online te doen. In de eerste zes maanden van dit jaar was dit nog 22 procent. Hoewel shoppen via mobiele devices groeit, verwacht een meerderheid over vijf jaar nog desk- en laptops voor online aankopen te gebruiken. Jongere generaties geven wel aan dat de smartphone in 2021 hun voorkeur zal hebben.

Parkeerkosten blijken het belangrijkste obstakel om aankopen in lokale winkelgebieden te doen. Meer dan de helft van de consumenten geeft aan dit een probleem te vinden. Daarnaast vindt 35 procent dat de bereikbaarheid te wensen overlaat. Technologische innovaties, zoals zelfscan en contactloos betalen, vergroot de aantrekkingskracht van winkels juist.

De aanwezigheid van grote winkelketens is voor 71 procent van de consumenten een belangrijke reden om stadscentra te bezoeken. Kleine, onafhankelijke winkels en parkeerfaciliteiten volgen met respectievelijk 68 en 67 procent.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!