Jumbo maakt ‘tabaksreclame’ met afgedekt rookwarenschap

Jumbo maakt ‘tabaksreclame’ met afgedekt rookwarenschap

De Voedsel- en Warenautoriteit heeft Jumbo aangesproken op het maken van ‘ongewenste tabaksreclame’ in zijn winkels. Dat blijkt uit een brief van de inspectie aan de retailer, in handen van het Nederlands Dagblad.

De aanleiding is het dit jaar ingevoerde rookwarenschap, waarbij de tabaksproducten in een afgedekte kast zijn geplaatst. Jumbo speelt hiermee naar eigen zeggen in op eventuele toekomstige wetgeving. De matglazen deuren van de kast zijn volgens de NVWA echter in strijd met het reclameverbod voor tabak. Er staat meerdere malen ‘tabak’ op en de vormgeving van de tekst wijkt af van andere producten bij de servicebalie. Ook valt de inspectie over de verlichting boven de kastdeuren.

Door deze elementen wordt volgens de inspectie ‘extra aandacht gevestigd’ op de afgedekte rookwaren, die daardoor ‘niet neutraal en niet sober’ is. De NVWA wil dat Jumbo het schap met rookwaren zo snel mogelijk in overeenstemming brengt met de regels. Jumbo laat weten nog met de inspectie in overleg te zijn.

Jumbo kondigde in maart aan in al zijn winkels het rookwarenschap af te dekken. Sinds de zomer gebeurt dat met volledig ondoorzichtig glas, terwijl eerder nog werd gesproken over semi-transparante afdekking. Deze maand legde een meerderheid van de Tweede Kamer de wens bij het kabinet neer dat alle supermarkten hun tabaksproducten moeten afdekken. Naast Jumbo doet onder meer Dirk dat al, terwijl Albert Heijn de opties daarvoor nog onderzoekt.

RetailTrends