​Ouderen besteden fors meer in supermarkt

​Ouderen besteden fors meer in supermarkt

De uitgaven van 65-plussers in supermarkten stijgen de komende vijf jaar met bijna twintig procent. In 2016 geeft deze groep nog negen miljard euro uit bij supers, over vijf jaar is dat ruim 10,5 miljard, schrijft ING in zijn Sectorvisie Supermarkten.

Zowel het groeiende aantal ouderen als de hogere besteding per persoon draagt bij aan de stijging, stelt het rapport. Nieuwe generaties ouderen zijn gemiddeld welvarender, wonen langer zelfstandig en vormen vaker een eenpersoonshuishouden. “De vergrijzing voltrekt zich geleidelijk, maar de impact op lange termijn is groot en verschilt flink per supermarkt”, zegt sectormanager food & retail Dirk Mulder.

ING waarschuwde eerder deze maand in het rapport ‘Vergrijzing als kans’ al dat te weinig retailers inspelen op de vergrijzing. Organisaties zouden daar vaak nog angst voor hebben, vanwege het ‘oude en stoffige’ imago van het thema. Mogelijkheden om op de vergrijzingstrend in te spelen ziet ING onder meer in thuisbezorging van maaltijden en producten op het vlak van domotica. Ook toepassingen die winkels toegankelijker maken voor ouderen noemt het rapport als een kans.

RetailTrends