​Lichte stijging kerst- en sinterklaasbestedingen

​Lichte stijging kerst- en sinterklaasbestedingen

Naar verwachting koopt dit jaar 64 procent van de Nederlandse consumenten cadeaus voor Sinterklaas of Kerst. Daarmee stijgt dit percentage licht door ten opzichte van 2014 en 2015, toen dit respectievelijk op 58 en 61 procent lag. Dat blijkt uit onderzoek van GfK onder 28 duizend consumenten.

Van de cadeaukopers geef 71 procent aan sinterklaascadeaus te kopen. 67 procent koopt iets voor Kerst. Een grote meerderheid van 84 procent zegt hetzelfde bedrag of meer uit te geven aan cadeaus dan voorgaande jaren. Veder is het aantal consumenten dat verwacht cadeaus online te kopen ook licht gestegen, van 68 naar 72 procent.

Slechts elf procent van de ondervraagden verwacht dit jaar minder aan sinterklaas- en kerstcadeaus uit te geven dan vorig jaar. In 2012 was dit nog een derde.

Vooral in de leeftijdsgroep dertig tot 39 wordt veel gekocht voor de feestdagen. Van deze groep zegt 79 procent cadeaus te kopen. Bij consumenten met een inkomen tot 27 duizend euro bruto is dit iets meer dan de helft.

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends