​Superscanner geeft retailers inzicht in productprijzen

​Superscanner geeft retailers inzicht in productprijzen

Superscanner heeft een dataplatform voor retailers en fabrikanten gelanceerd. Daarmee kunnen zij realtime inzicht krijgen in prijs- en productinformatie van concurrenten.

Superscanner monitort momenteel naar eigen zeggen ruim honderdduizend producten bij tien retailers per dag. Het gaat met name om supermarkten en drogisterijen. Via het platform Insights worden die toegankelijk voor pricing- en categoryspecialisten van retailers en fabrikanten. “Dat levert enorm waardevolle prijsdata op van zowel eigen assortiment als dat van concurrenten”, aldus oprichter Alwin van der Velden.

Het platform geeft daarnaast inzicht in het online marktaandeel van fabrikanten. “Dus hoe zichtbaar is jouw merk in de relevantie categorieën op de website van de retailers”, licht Van der Velden toe. Deze informatie wordt volgens hem belangrijker naarmate online een grotere rol gaat spelen in retail.

Eerder dit jaar lanceerde Superscanner al een consumentenplatform, waarop getoond wordt welke supermarkten het goedkoopst zijn. Dat platform trekt volgens Van der Velden zestigduizend bezoekers per maand en groeit maandelijks met vijftien procent. In de toekomst wil het platform de inzichten uit het consumentenplatform verwerken in Insights.

RetailTrends