​Ahold blijft de transparantste retailer

​Ahold blijft de transparantste retailer

Ahold is voor het zesde jaar op rij uitgeroepen tot de meest transparante retailer van Nederland. Het retailconcern krijgt 182 van de mogelijke tweehonderd punten in de jaarlijkse Transparantiebenchmark, waarvoor 512 bedrijven zijn beoordeeld.

Ahold heeft over het verslagjaar 2015 veertien punten meer behaald dan een jaar eerder, maar zakt desondanks op de totale transparantieladder van plek 23 naar 28. Alliander is het meest transparante bedrijf van ons land, met een score van 199.

Zeeman groeit met 21 punten tot 159 en is daarmee de naaste belager van het tegenwoordige Ahold Delhaize. De textielsuper passeert Jumbo op de ranglijst: de Veghelse supermarktketen groeit ‘slechts’ van 139 naar 142 punten. De stijging van Zeeman heeft volgens manager mvo & kwaliteit Arnoud van Vliet te maken met de stakeholderdialoog die Zeeman sinds 2015 voert. In de verslaglegging is uitgebreid toegelicht hoe stakeholders worden geselecteerd en worden alle belangrijke onderwerpen besproken. “Bovendien hebben we voor het eerst de risicoanalyse en de omgevingsanalyse vastgelegd.”

De retailsector heeft in vergelijking met vorig jaar een flink hogere gemiddelde score behaald. Waar een winkelbedrijf vorig jaar gemiddeld 85 punten scoorde, zijn dat er dit jaar 103. Daartegenover staat dat het percentage bedrijven met een nulscore, wat betekent dat ze niet transparant zijn over het mvo-beleid, is gestegen van zestig naar 68 procent. Onder hen zijn Coolblue, Deen en Scotch & Soda, die dit jaar voor het eerst meededen aan de benchmark.

Ranglijst van meest transparante retailers:


Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!