​‘HEMA vindt antwoord op nieuwe concurrentie’

​‘HEMA vindt antwoord op nieuwe concurrentie’

HEMA heeft in de strijd met nieuwe concurrenten de juiste keuze gemaakt. “De combinatie van een lage prijs en een aantrekkelijk productontwerp is de sterkte van HEMA. Dat wordt goed uitgespeeld”, zegt marketingprofessor Gino Van Ossel van de Vlerick Business School tegenover De Standaard.

HEMA gebruikt zijn kracht onder meer in cosmetica, wat volgens Van Ossel een sector is waar ketens als Action minder sterk staan. Hij ziet dat Action en ook Flying Tiger zich toeleggen op ‘doodgewone spullen tegen een aantrekkelijke prijs’, iets waar HEMA vroeger toonaangevend in was. “In zulke omstandigheden zit er maar één ding op: jezelf heruitvinden.”

Van Ossel is ook te spreken over de proefwinkels, die recent in Nederland en België zijn geïntroduceerd. Door die in belevingswerelden in te delen is de kans volgens hem groter dat de consumenten impulsaankopen doet. De Nederlandse winkelketen zou de afgelopen jaren omzet hebben misgelopen doordat klanten minder vaak kwamen en per bezoek minder besteedden.

De marketingprofessor is verder positief over de ontwikkeling van de eigen webwinkel, als antwoord op de expansie van online concurrenten als bol.com. “HEMA heeft online tijd verloren en steken laten vallen, maar maakt nu een inhaalbeweging.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!