​Albert Heijn verbindt zich aan World Food Center

Albert Heijn heeft zich als een van de eerste partijen verbonden aan het World Food Center in Ede. De supermarktketen gaat zich samen met Albron, DSM en Scelta Mushrooms buigen over de uitwerking van het project, dat door het Amerikaanse ontwerpbureau BRC wordt geleid.

De ‘koplopers’ uit de agrofoodsector hebben dinsdag een overeenkomst ondertekend, net als de universiteit van Wageningen, gemeente Ede en provincie Gelderland. Over een jaar wordt een begin gemaakt aan de eerste fase van het World Food Center, waar bezoekers volgens de initiatiefnemers ‘op een creatieve en inspirerende manier alles te weten komen over food’.

In de ‘WFC Experience’ worden ook verschillende onderzoeken uitgevoerd, waaronder naar het winkelgedrag van de consument. De eerste fase moet begin 2018 gereed zijn, waarna nog twee jaar wordt gewerkt aan de realisatie van het volledige centrum. Vanaf 2020 moet het project jaarlijks tweehonderd- tot driehonderdduizend bezoekers trekken.

Eerder werd al bekend dat er een campus komt waar nieuwe foodconcepten kunnen worden getest en dat er een ‘future super’ gebouwd, waar klanten worden bediend door robots en waar 3D-printers maaltijden op maat kunnen printen. Hoe het park er precies uit komt te zien is echter nog onduidelijk. BRC komt komend voorjaar met een concept en een haalbaarheidsstudie.

Het belevenispark vergt een investering van zo'n vijftig miljoen euro, maar de financiering is nog niet helemaal rond. Het bedrijfsleven aarzelt nog, zegt voorzitter van de stuurgroep Johan Weijland in Het Financieele Dagblad. "Ze denken nog erg vanuit het bedrijfsbelang, maar gaan geleidelijk wel inzien dat dit project ook een maatschappelijk belang dient."

RetailTrends