​Detailhandel groeit dankzij food en online

​Detailhandel groeit dankzij food en online

De Nederlandse detailhandel heeft de omzet voor het achtste kwartaal op rij zien toenemen. De groei is te danken aan de foodsector en online verkoop, meldt het CBS.

In het derde kwartaal werd een omzetstijging van 1,2 procent geboekt. De online omzet nam met 14,3 procent toe, waarbij pure players het beter doen dan multichannelers (17,8 om 9,4 procent). Winkels in de foodsector hebben 2,4 procent meer omgezet ten opzichte van het vorige kwartaal.

Non-foodretailers zagen hun omzet juist voor het tweede kwartaal op rij teruglopen, nadat ze in de zes kwartalen ervoor nog bijdroegen aan de groei van de totale sector. Vooral de winkels die hevig concurreren met webwinkels hebben het volgens het CBS zwaar te verduren. Schoenenwinkels kampen al twee jaar lang met teruglopende omzetten. In het derde kwartaal van dit jaar kwam de daling op liefst 15,6 procent uit, ten opzichte van een jaar eerder. Ook elektronicazaken hebben het zwaar, getuige de omzetdaling van 6,2 procent in het derde kwartaal.

De cijfers zijn volgens het CBS terug te zien in het aantal fysieke winkels in deze branches. Het aantal schoenenwinkels is tussen 2012 en 2016 teruggelopen van 3400 naar 2760, wat een daling van 18,7 procent betekent. Het aantal elektronicazaken liep met 8,5 procent terug naar 3655.

Niet alle non-foodretailers kampen met omzetdalingen, zo blijkt uit de cijfers. Vooral de woon- en dhz-branche profiteren van een verder aantrekkende woningmarkt.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!