​Ahold Delhaize wil online omzet verdubbelen

​Ahold Delhaize wil online omzet verdubbelen

Ahold Delhaize heeft het doel om in 2020 minimaal 4,6 miljard euro online omzet te boeken. Dat zou een verdubbeling betekenen ten opzichte van de 2,3 miljard euro omzet, die naar verwachting dit jaar wordt behaald. Dat maakt het Belgisch-Nederlandse retailconcern woensdag bekend op een investeerdersdag in Londen.

Met de nieuwe doelstelling bevestigt Ahold Delhaize naar eigen zeggen zijn toewijding aan de e-commercemarkt. De groei moet zowel uit de online verkoop van boodschappen komen als uit ‘leidende e-commerceplatforms in Nederland en België’, die nu worden gebouwd. Ahold was vorig jaar nog goed voor 1,8 miljard euro online consumentenomzet, waarvan de helft bij bol.com vandaan kwam.

Topman Dick Boer stelde eerder dit jaar al dat wordt geïnvesteerd ‘vanuit de overtuiging dat digitalisering onze industrie onomkeerbaar verandert’. “Je moet vol inzetten om succesvol te zijn, je moet first mover zijn, en snel kunnen opschalen”, zei hij. Rode cijfers bij bol.com worden daarbij voor lief genomen. Ahold Delhaize is verder onder meer online actief met AH.nl, Delhaize.be en Peapod in de Verenigde Staten.

De nieuwe online ambitie maakt onderdeel uit van de ‘Better Together’-strategie, die Ahold Delhaize woensdag heeft gepresenteerd. Daarmee probeert het concern de internationale schaalvoordelen, lokale merken en deskundigheid van werknemers zoveel mogelijk te benutten. Naast de supermarkten en e-commerce wordt specifiek naar kleinere formats gekeken om verder te kunnen groeien.

Ahold Delhaize laat ook weten op schema te liggen om in 2019 vijfhonderd miljoen euro aan synergievoordelen te behalen, als gevolg van de fusie eerder dit jaar. Verder wordt volgend jaar een aandeleninkoopprogramma van een miljard euro gelanceerd.

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends