​Appdate: ​Buren lossen de last mile-problematiek op

​Appdate: ​Buren lossen de last mile-problematiek op

Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailWatching geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van Homerr, Overhemden en Geldt.

Homerr
De Uber voor pakketverzorging, we zagen hem al een paar keer voorbijkomen. Zo bracht het Belgisch Bpost onlangs de app Bringr uit, waarmee iedereen pakketbezorger kan worden. Amazon ging ruim een jaar terug al van start met het soortgelijke Amazon Flex. Ons land heeft nu Homerr, dat particulieren niet laat bezorgen, maar het pakket simpelweg in ontvangst laten nemen. Homerr is een startup, gevestigd in hartje Amsterdam en opgericht door de founders van Paylogic, KINboat en Experty. Hun app verbindt buren die regelmatig thuis zijn, met buurtgenoten die overdag niet thuis kunnen zijn voor de ontvangst van hun pakketje.

Gebruikers van de app geven de details van de zending, waarna ze een overzicht krijgen van de zogenoemde Homerrs, die beschikbaar zijn om het pakket in ontvangst te nemen. Een Homerr is volgens de startup ‘een persoon die op regelmatige tijden in of rond zijn woonverblijf aanwezig is om voor anderen tegen vergoeding pakketzendingen aan te nemen, te bezorgen of retour te zenden naar het daarvoor bestemde postkantoor’. De gebruiker kan zelf kiezen welke Homerr hij aan het werk zet, waarna hij kan betalen en het adres van de Homerr ontvangt. Dat adres kan gebruikt worden voor de uiteindelijke online aankoop, waarna de app de gebruiker op de hoogte houdt van de status van de zending. Wanneer het pakket is gearriveerd, ontvangt de koper een notificatie.

Geldt
Een mobiele app brengt de klant weer teug naar de winkel. En wat is het geheime wapen van zelfstandig winkeliers in hun concurrentiestrijd tegen grootmachten als HEMA, Blokker en Bart Smit? Een gezamenlijke spaarmunt. Dat is in ieder geval de mening van ondernemer Jan Huzen. Hij combineert de app en spaarmunt nu voor zijn klantenkaart Geldt.

De pas van Huzen bestaat uit bijna drie jaar en vindt zijn oorsprong in Drenthe. Klanten krijgen er korting mee bij meer dan honderd aangesloten zelfstandige winkeliers. Hij ziet de spaarmunt als ‘een volgende stap om de klant voor de winkelier te behouden of weer massaal terug te halen’. Daarbij gaat het om fysieke munten, die deelnemers bij elke vijf of tien euro aan boodschappen cadeau krijgt. De munten gelden als betaalmiddel voor cadeaus bij de verschillende winkeliers. In de bijbehorende app tonen de retailers ieder drie cadeaus, die de klant met de munt kan kopen. “Voor veel winkeliers is dit een prachtige manier om de mobiele generatie te bereiken”, aldus Huzen.

Overhemden
Heb je behoefte aan een overzicht van tweeduizend verschillende overhemden van nationale en internationale merken? Download dan de app van Overhemden.com. De etailer claimt als eerste nichewinkel een overhemden-app gelanceerd te hebben. Daarmee moet een belangrijke drempel voor online winkelen op smartphones worden weggenomen. “Wij bieden een zo goed mogelijke en zo persoonlijke mogelijke ervaring op dit nieuwe medium", aldus oprichter Sean Heukels.

Het ontwerp van de app is volgens hem ‘zo schoon mogelijk gehouden’. De app navigeert met een paar knoppen, die groot genoeg zijn voor oudere shoppers. Verder worden de overhemden in hoge resolutie getoond en zijn de kenmerken van het product eenvoudig te vinden. De ap onthoudt persoonlijke voorkeuren als boordmaat en bestelgegevens en is voorzien van de bekende betaalmethoden. “We zijn zelfs al klaar voor Apple Pay en Google Wallet, dat nog in Nederland moeten worden gelanceerd”, stelt Heukels.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Dit artikel krijg je cadeau. Lees alles van RetailTrends voor slechts € 10,- (eerste maand).

Word member Of log in