​Retailjaar 2016: De grote droneshow

​Retailjaar 2016: De grote droneshow

Wat gebeurde er afgelopen jaar in retailland? RetailWatching blikt terug op 2016, aan de hand van negen nieuwsonderwerpen. Vandaag: dronebezorging komt van de grond.

Als Amazon in december 2013 verklapt aan bezorging per drone te werken, wordt er vooral wat lacherig gedaan. Leuk voor een sciencefictionfilm, maar als vervanging van een pakketbezorger? Drie jaar later heeft de Amerikaanse etailer zijn eerste echte dronebezorging achter de rug.

Het is maar zevenhonderd meter, maar Amazon vindt dat ie telt: een klant in Cambridge ontvangt begin december een bestelling dertien minuten nadat hij zijn order heeft geplaatst. Dat allemaal dankzij een volledige autonome drone, die in een klein fulfilmentcenter in de Britse stad is gestart en een maximale hoogte van zo’n 125 meter bereikt.

Omdat de regelgeving rond drones in het Verenigd Koninkrijk soepeler zijn, werkt Amazon vanuit Cambridge aan de lancering van de dronebezorging. Er zouden ook dronelabs zijn in de Verenigde Staten, Oostenrijk en Israël. De etailer zegt momenteel een aantal consumenten in de omgeving van dat magazijn te bereiken met zijn dronebezorging. Op korte termijn moeten daar nog enkele tientallen bijkomen. Zij kunnen dan bestellingen van maximaal vijf pond (ruim twee kilo) binnen een half uur thuis verwachten.

De Prime Air-dienst van Amazon heeft de interesse van andere bedrijven gewekt. Niet alleen bij retailers, maar ook bij de bezorgdiensten van DHL en Google. DHL introduceert begin dit jaar alweer de derde versie van zijn ‘parcelcopter’. DPD zet drones zelfs in op een reguliere bezorgroute in de Provence en heeft daarmee naar eigen zeggen een wereldprimeur. Voorlopig levert de pakjesbezorger alleen aan een 'lastig bereikbaar cluster van bedrijven'. Maar goed ook, want voor het proces is een installatie nodig die de gemiddelde consument waarschijnlijk niet zo snel in de achtertuin neerzet.

Retailers die brood zien in dronebezorging zijn onder meer 7-Eleven en Domino’s Pizza. De eerstgenoemde gemakswinkelketen heeft sinds zijn eerste dronebezorging in juli nog eens 76 bestellingen succesvol afgeleverd. Reguliere weekendbezorgingen worden bij een aantal geselecteerde klanten per drone verricht. Klanten zouden hun aankopen gemiddeld binnen tien minuten na de bestelling in handen hebben. Bij Domino’s wordt in november een pizzabezorging per drone succesvol uitgevoerd bij twee klanten in Whangaparaoa, Nieuw-Zeeland. Niet veel later is foodora aan de beurt in Australië.

Amazon zou Amazon niet zijn om een stapje verder te gaan. In de laatste week van het jaar lekt uit dat het bedrijf een patent heeft ontvangen voor vliegende distributiecentra, als aanvulling op zijn dronebezorging. In de omschrijving wordt gesproken van een ‘airborne fulfillment center’ (AFC) en het gebruik van onbemande vliegtuigjes om items van het vliegende magazijn bij klanten te bezorgen. Het magazijn zou op grote hoogte kunnen blijven zweven en zich bij het vertrek van drones horizontaal kunnen bewegen naar een nieuwe locatie voor de volgende bezorgronde.

Het zwevende distributiecentrum zou alleen ingezet worden als op een bepaalde locatie veel vraag naar een bepaald product wordt verwacht. Amazon zelf noemt als voorbeeld een American football-wedstrijd, waar veel sportspullen en voedsel worden gekocht. Verder heeft de Amerikaanse etailer het idee om een speciale shuttle in te zetten om items en drones naar het vliegende magazijn te brengen.

Nu de drones daadwerkelijk van de grond komen, is het de vraag of en wanneer het ooit gemeengoed wordt. De luchtvaartautoriteiten lijken nog niet erg happig. 33 procent van de consumenten ziet het in ieder geval wel zitten, pakketbezorging van online retailers per drone. Snelheid van bezorgen staat daarbij op één. Uit een Amerikaans onderzoek blijkt zelfs dat 66 procent van de consumenten denkt dat dronebezorging door online aanbieders binnen vijf jaar werkelijkheid wordt.

Laatste stukje
Maar dronebezorging heeft concurrentie, lezen we in het septembernummer van EtailTrends. “Je ziet een globale trend van partnerschappen tussen retailers en techbedrijven voor de lastmiledelivery. Drones? Robots? Denk je eens in welke potentie de combinatie van Uber met de on-demandeconomie heeft”, zegt vicepresident e-commerce Stephen Mader van consultancyfirma Kantar Retail.

Daar is Martijn Arets het mee eens. “Iedereen in de logistiek is bezig met die lastmilebezorging. Retailers hebben alles onder controle, behalve dat laatste stukje”, aldus de expert op het gebied van de deeleconomie en auteur van het boek Brand Expedition. Bovendien voorspellen retailkenners dat de zelfrijdende auto een enorme impact krijgt op bezorgdiensten. Nog groter dan drones. Als je de bezorger uit het kostenplaatje haalt, worden bezorgkosten een stuk minder en de winstmarges in potentie een stuk groter. Uber en Lyft hebben al aangegeven de voertuigen te gaan inzetten. “Als de zelfrijdende auto er is, worden de kaarten opnieuw geschud”, voorziet Arets. Retailers als Walmart of diensten als Uber profiteren daar volgens hem niet automatisch van. “Als ik een zelfrijdende auto bezit, waarom programmeer ik die niet om mijn boodschappen op te halen? Dan heb ik zo’n platform van Uber of Walmart niet meer nodig.” Voor de zekerheid is Amazon dit jaar ook maar in de ontwikkeling van een zelfrijdende auto’s gedoken.

Eerder in deze serie
Retailjaar 2016: Het gat van V&D
Retailjaar 2016: Merken retailen zelf
Retailjaar 2016: Een drankje in de winkel
Retailjaar 2016: Radicale transformatie Blokker
Retailjaar 2016: Het outletgeweld
Retailjaar 2016: Amazon wordt fysiek
Retailjaar 2016: Het failliet van de modebranche
Retailjaar 2016: Ahold en Delhaize worden één

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Dit artikel krijg je cadeau. Lees alles van RetailTrends voor slechts € 10,- (eerste maand).

Word member Of log in