​Nederlandse ketens het actiefst in België

​Nederlandse ketens het actiefst in België

Rituals, Kruidvat en Action zijn over het afgelopen jaar de meest expansieve retailers in België. Rituals opende een tiental nieuwe winkels, Kruidvat negen en Action zeven, zo meldt vastgoedadviseur JLL.

Het aantal vierkante winkelmeters dat wordt opgenomen is licht gegroeid bij onze zuiderburen. Begin december stond de teller op iets meer dan 370 duizend vierkante meter, een groei van tienduizend ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Het totale volume komt naar verwachting uit op 390 duizend vierkante meter, eveneens iets meer dan in 2015.

De vastgoedadviseur merkt verder op dat er meer transacties zijn dan een jaar eerder, maar met een kleinere gemiddelde oppervlakte. ‘Grote winkelformats concentreren zich in de grootste winkelstraten van het land terwijl voor middelgrote en kleinere steden kleinere innovatieve formats uitgewerkt worden’, stelt JLL. Als voorbeeld wordt gewezen naar conceptstore Juttu.

JLL verwacht dat de combinatie van fysieke shoppingbeleving en online winkelen meer en meer geïntegreerd wordt in het winkellandschap. Dat betekent een verschuiving naar grote flagshipstores voor de branding en marketing van het merk in de grootste winkelsteden en compacte innovatieve winkelformats in kleinere steden. “Retailers vormen hun fysieke winkels om tot ‘phygital stores’, stelt Thierry Debourse, head of retail leasing Benelux.

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends