​Kieskeurig doet beloonde reviews in de ban

​Kieskeurig doet beloonde reviews in de ban

Kieskeurig.nl staat alleen nog nieuwe product- en winkelbeoordelingen toe waarvoor de auteur geen beloning krijgt. Reviews die beloond worden door fabrikanten of webshops, kunnen volgens de productvergelijker namelijk ‘gekleurd’ zijn.

Kieskeurig.nl ziet in betrouwbare reviews een belangrijke informatiebron voor consumenten die een aankoop willen doen. “We controleren iedere review en doen steekproeven, zodat wij zo goed mogelijk kunnen waarborgen dat de reviews ook daadwerkelijk door echte consumenten en met de juiste beweegredenen zijn geschreven”, zegt manager content en marketing Janneke ten Dam.

Om die belofte waar te maken heeft de vergelijker besloten om reviews op basis van beloning te weren. Kieskeurig.nl volgt naar eigen zeggen het voorbeeld van Amazon, dat onlangs al aangaf de regels rondom incentives aan te scherpen.

Afgelopen zomer kondigde de Autoriteit Consument & Markt aan onderzoek te doen naar online reviews, om een beeld te krijgen welke rol beoordelingen en aanbevelingen spelen in het aankoopproces. Consumenten en bedrijven worden momenteel gevraagd hun ervaringen te delen.

Brand director comparison Patrick van Buuren gaf vorig jaar in EtailTrends al aan alleen met ‘authentieke, oer-Hollandse reviews’ te werken. “Je kunt als webwinkel of fabrikant wel een actie houden waarbij de klant 25 euro terugkrijgt als hij een review schrijft, maar ben je dan met een authentieke review bezig? Daar heb ik mijn twijfels over. Daarom denk ik dat wij voorlopig nog wel een rol kunnen blijven spelen.”

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends