​Ook McDonald’s verkoopt Chinese tak

McDonald’s verkoopt een belang van tachtig procent in zijn Chinese activiteiten aan een consortium investeerders. De fastfoodketen komt in het Aziatische land in handen van het Chinese staatsconglomeraat Citic en het Amerikaanse Carlyle.

De verkoop levert McDonald’s omgerekend bijna twee miljard euro op. De deal betreft het vastgoed van de meeste restaurants en twintigjarige franchiserechten voor de 2800 vestigingen in China en Hongkong. Citic krijgt 52 procent van McDonald’s China in handen, Carlyle 28 procent. McDonald’s behoudt zelf de overige twintig procent.

De twee nieuwe eigenaren moeten zorgen voor een versnelde groei van McDonald’s in China. De focus komt daarbij te liggen op innovaties in het menu, meer gemak in de restaurants en bezorging. Daarnaast moeten in de komende vijf jaar vijftienhonderd nieuwe vestigingen geopend worden.

Eerder zette Yum! Brands, het bedrijf achter KFC en Pizza Hut, zijn Chinese bedrijfsonderdeel al op eigen benen. Het fastfoodconcern ziet er ruimte voor twintigduizend nieuwe winkels. Alle KFC-vestigingen buiten China worden dit jaar verkocht aan franchisenemers.

RetailTrends