​Meer omzet voor Primera

Primera heeft zijn omzet vorig jaar met drie procent zien groeien tot 686 miljoen euro. Tabak is gemeten naar de omzet nog altijd de belangrijkste productgroep.

De winkelketen heeft in 2016 naar eigen zeggen sterk ingezet op het ‘gemaksassortiment’. Dat bestaat uit diensten, zoals PostNL-punten, OV-dienstverlening en pasfotoservice. De ontwikkeling van deze aanvullende diensten is volgens algemeen directeur Gert van Doorn voor ondernemers noodzakelijk om ‘in de mix met dalende tabaksverkopen een goede boterham te kunnen verdienen’.

Van Doorn liet vorig jaar al op RetailWatching weten last te hebben van het dalende aantal rokende consumenten en het grotere marktaandeel van supermarkten op dat gebied. “Maar de omzet die daar wegvalt, vangen we op met andere initiatieven.” Cadeauartikelen en ‘handige services’ zijn volgens hem de belangrijkste pijlers voor de komende jaren.

Primera heeft inmiddels 490 winkels, waarvan er veertien nieuw geopend zijn in 2016. Voor het komende half jaar staan acht openingen en twintig verbouwingen gepland, waarna de retailer eind dit jaar de vijfhonderdste vestiging hoopt te openen.

RetailTrends