​Primark ziet identieke omzet in Nederland verder dalen

​Primark ziet identieke omzet in Nederland verder dalen

Primark heeft de afgelopen maanden een fikse omzetsprong geboekt. De omzet pluste in de zestien weken tot 7 januari met liefst 22 procent, als gevolg van een zwakke pond en winkelopeningen. Gecorrigeerd voor wisselkoerseffecten groeide de omzet met elf procent, zo maakt moederbedrijf Associated British Foods donderdag bekend.

De like-for-likeomzet van Primark staat echter nog altijd onder druk, voornamelijk door dalingen in Duitsland en Nederland. De daling als gevolg van kannibalisatie door nieuwe winkels is echter kleiner dan een jaar eerder, stelt de Ierse retailer. Vorig boekjaar liep de identieke omzet nog met twee procent terug.

Primark ziet de omzet na de opening van nieuwe winkels snel weer herstellen tot het oude niveau, zei directeur Benelux Ronald Voogt onlangs op RetailWatching. Of en wanneer dat niet meer lukt, kan hij niet inschatten. “Voorlopig blijven we vestingen openen als goede mogelijkheden zich voordoen.”

Primark telde in de afgelopen periode twaalf procent meer winkelmeters dan een jaar eerder. Er werden aan het begin van het boekjaar een flink aantal nieuwe winkels geopend, waaronder de enorme flagshipstore in Amsterdam. In totaal telt Primark inmiddels 328 winkels, goed voor ruim 1,2 miljoen vierkante meter.

RetailTrends