​Aldi en Detailresult verliezen marktaandeel

​Aldi en Detailresult verliezen marktaandeel

Het marktaandeel van Aldi in Nederland is vorig jaar met 0,3 procentpunt gedaald tot zeven procent. Detailresult-formules Dirk en DekaMarkt leverden allebei 0,1 procentpunt in, blijkt volgens Het Financieele Dagblad uit cijfers van marktonderzoeker Nielsen.

Tien jaar geleden had de Duitse discounter nog 8,9 procent marktaandeel in ons land, maar dat is sindsdien ieder jaar gedaald. Ook Emté en Spar leverden 0,1 procentpunt in. De marktaandelen van Plus en Hoogvliet bleven stabiel.

De ombouw van de laatste C1000-filialen zorgde voor een groei van één procentpunt voor Jumbo, tot 18,4 procent. Albert Heijn heeft zijn marktaandeel verder zien toenemen van 35 naar 35,2 procent. Ook dat van Lidl groeide, met 0,3 procentpunt tot 10,3 procent.

Coop en Deen zagen hun marktaandeel met 0,1 procentpunt toenemen. Alle Superunie-ketens samen leverden licht in, en zijn nu goed voor 29,1 procent.

RetailTrends