De Nederlandse Unie van Optiekbedrijven (NUVO) vreest voor ‘gerommel’ door online brillenverkoop en oogmetingen bij drogisterijen. “Daarom proberen we de oogmeting gekwalificeerd te krijgen”, zegt directeur Bas de Nes in Trouw.

De brancheorganisatie is bezorgd om de toename van onlinespelers in de brillenmarkt en Eyelove, dat alleen shop-in-shops bij drogisterijen heeft. “Een oogmeting op internet kan simpelweg niet en van een drogisterijbediende kun je geen goede meting verwachten”, aldus De Nes.

Voor het meten en afpassen van de meeste brillen is geen opticien nodigt, stelt Eyelove-directeur Paul Berkelmans. Een meetmachine, bediend door getrainde drogisterijmedewerkers, kan volgens hem prima inschatten wat de sterkte van een bril moet zijn. “Voor die paar klanten die toch een opticien nodig hebben, komt er een keer per week een langs.” Een gekwalificeerde oogmeting is volgens hem een slecht idee, omdat dit de prijs zal opdrijven.

Specsavers-directeur Remko Berkel hekelde eerder al de werkwijze van online brillenketens. Ook een meting van alleen een machine, zoals bij Eyelove, voldoet volgens hem niet. Berkel overweegt kosten in rekening te brengen aan mensen die hun bril na de meting online aanschaffen. “Dan neemt de aantrekkelijkheid om online te shoppen snel af”, stelt hij.